Logo

Czy wiata garażowa może być rozsądną alternatywą dla garażu?

Kategorie: dach

Zalety wiat garażowych

Wiaty garażowemają kilka istotnych zalet, które warto mieć na uwadze. Po pierwsze osłaniają auta w czasie zimy przed śniegiem i szronem, a latem przed słońcem i deszczem. Kolejną zaletą są nieporównywalnie niższe w porównaniu z garażem koszty wykonania wiaty. Ponadto estetycznie wykonana wiata stanowić będzie ozdobę elewacji budynku oraz części ogrodu. Latem wiatę można też wykorzystać jako element przestrzeni wypoczynkowej, w której w czasie deszczowych dni urządza się rodzinnego grilla lub spotkanie z przyjaciółmi.

Kolejną zaletą jest to, że wiata może mieć znacznie mniejsze rozmiary w porównaniu z garażem dla tej samej wielkości auta. Optymalnej wielkości garaż murowany dla samochodu z segmentu D może zajmować nawet 30 metrów kwadratowych powierzchni działki. Wolno stojącawiata garażowa drewnianalub wykonana z betonowych słupków może zajmować powierzchnię nawet dwa razy mniejszą. A przecież w przypadku małych działek nawet kilkanaście metrów kwadratowych stanowi dużą różnicę. Poza tym dzięki mniejszym rozmiarom, rzadko kiedy przekraczającym 25 metrów kwadratowych,wiaty garażowenie wymagają pozwolenia na budowę, tylko zgłoszenia do miejscowego wydziału budownictwa lub architektury. W tym celu należy złożyć informację o zamiarze budowy wiaty, oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, kopię mapy geodezyjnej z naniesioną lokalizacją planowanej inwestycji oraz szkic z parametrami technicznymi obiektu. Jeżeli po 30 dniach od zgłoszenia nie uzyska się odpowiedzi odmownej w formie decyzji administracyjnej, oznaczać to będzie, że organ administracyjny wyraża zgodę i można przystąpić do budowy wiaty. Zgody wymagać będą jedynie wiaty kilkustanowiskowe, których powierzchnia przekracza 50 metrów kwadratowych.

Typy wiat garażowych

Wyróżnia się trzy podstawowe typy wiat garażowych:

  • wiata przejazdowa,

  • przyścienna wiata garażowa,

  • wiata wolno stojąca.

Wygląd wiaty, przede wszystkim zaś kształt dachu i jego pokrycie, powinien komponować się z wyglądem domu.

Wiaty przejazdowe to w najprostszym przypadku zadaszenie nad fragmentem dojazdu do istniejącego garażu. Z reguły stanowi konstrukcję uzupełniającą funkcję garażu – miejsce tymczasowego postoju auta w czasie dnia lub miejsce postojowe dla gości. Czasem wiatę przejazdową integruje się z bramą wjazdową na posesję.

Wiaty przylegające do ściany domu szczególnie dobrze sprawdzą się na małych działkach, pod warunkiem że zapewniony jest dogodny dojazd do bramy, a odległość między ścianą budynku a lokalizacją auta będzie wynosić co najmniej 80 centymetrów. Warto, aby wiata przyścienna wyglądała jak kontynuacja projektu architektonicznego budynku. Jeśli nie można zlokalizować wiaty garażowej przy ścianie domu, konieczne może być wybudowanie wiaty wolno stojącej, zlokalizowanej w miejscu o wygodnym dojeździe. Wiata taka nie musi być duża, by zapewnić ochronę auta i wygodne otwieranie jego drzwi. Decydując się na samodzielne wykonanie wiaty garażowej drewnianej można oprzeć się na własnej wizji lub sięgnąć po gotowyprojekt wiaty garażowej drewnianej.Szczególnie to drugie rozwiązanie będzie wygodne, szczególnie gdy zakupi się prefabrykowane elementy drewniane dopasowane do stylu, w jakim postawiono dom.

Budowa wiaty

Nie jest ona skomplikowana. Podstawą są słupki drewniane lub metalowe, zakotwiczone w podłożu za pomocą śrub lub umieszczone w specjalnych, umieszczonych w ziemi kotwach. Do stworzenia podstaw konstrukcji można też wykorzystać prefabrykowane, wkopane w ziemię i zabetonowane słupki betonowe. Niektórzy użytkownicy opierają wiaty na zbrojonych słupkach wylewanych na miejscu, choć to rozwiązanie może być kłopotliwe, jeśli zajdzie konieczność szybkiej rozbiórki obiektu. Ważne jest, by słupki przytwierdzić do podłoża na tyle solidnie, by konstrukcja wiaty była odporna na jej przesunięcie przez silne podmuchy wiatru. Dlatego nie warto stosować się do rad mówiących, że wiatę wystarczy postawić na twardym podłożu bez jej przytwierdzenia do niego, że utrzyma się ona pod własnym ciężarem. Co ważne, słupki drewniane nie powinny stykać się bezpośrednio z podłożem, zaś stalowe potrzebują zabezpieczenia antykorozyjnego.

Na słupkach opiera się szkielet dachu, który z reguły jest pokryty blachodachówką, blachą trapezową, płytami z poliwęglanu komorowego lub innymi lekkimi materiałami. Boki wiat z reguły pozbawione są ścian, ale można przestrzeń tę zapełnić płotem panelowym, który ochroni auto przed zamiecią śnieżną w czasie zimy. Niektórzy użytkownicy zabudowują boki wiat kratką lub innym rusztowaniem, po którym mogą rosnąć pnącza, tworząc zielone ściany. Boki można obsadzić gęstymi, najlepiej zimozielonymi krzewami, które też zabezpieczą wnętrze wiaty przed nawiewaniem śniegu. Wadą wiat zbudowanych z użyciem drewna jest wymóg jego okresowej konserwacji.

Ciekawym rozwiązaniem są gotowe, prefabrykowanemetalowewiaty garażowewykonane z profili aluminiowych i pokryte półtransparentnymi płytami poliwęglanowymi. Lekkie, nowocześnie wyglądające konstrukcje mogą mieć rozmaite formy, np. łukowatego dachu osadzonego na słupkach umieszczonych tylko z jednego boku konstrukcji. Aluminiowe konstrukcje doskonale skomponują się np. z betonowymi elewacjami nowoczesnych budynków zrealizowanych w stylu industrialnym. Ponadto w wiacie pokrytej poliwęglanem jest jasno, zatem utrzymanie ich w czystości jest bardzo proste.

Budując wiatę, należy zadbać o odpowiedni odpływ wody – zaopatrzyć ją w rynny, a jeśli styl wiaty wyklucza ich zastosowanie, zadbać o dobry drenaż i odpływ wody w miejscu, gdzie spada z dachu.

Kolejnym ważnym elementem konstrukcji wiaty jest nawierzchnia. Musi być ona odpowiednio utwardzona: kostką brukową lub kamienną, płytami betonowymi, kostką drewnianą, wylewką betonową, i wyniesiona nad powierzchnię działki. Koniecznie należy także zapewnić odpowiednie spadki terenu, tak by pod wiatą nie gromadziła się woda.

Projekty domów z piwnicą, czyli jak wybrać najlepszy?
Blog
11 Kwiecień 2024
Marzenia o własnym domu często zawierają w sobie wiele elementów: piękną architekturę, wygodne przestrzenie życiowe i oczywiście, funkcjonalność.  Obojętnie od naszej wizji, piwnica moż
Domek letniskowy, czy warto? Projekty domków letniskowych
Blog
01 Kwiecień 2024
Domy letniskowe, od zawsze były symbolem letnich wakacji, relaksu i spokoju a obecnie coraz częściej stają się obiektem zainteresowania inwestorów poszukujących zarówno spersonalizowanego mi
Jakie okna na poddasze? FAKRO przedstawia praktyczny  przewodnik: optymalne rozwiązania dla każdego typu pomieszczenia.
Blog
09 Styczeń 2024
Jakie okna na poddasze? FAKRO przedstawia praktyczny przewodnik: optymalne rozwiązania dla każdego typu pomieszczenia. Okna dachowe wpuszczają na poddasze naturalne światło, pozwalają też
Jaki garaż można postawić bez pozwolenia?
Blog
24 Październik 2023
Decydując się na budowę garażu na działce z domem jednorodzinnym, mamy do wyboru dwa rozwiązania: garaż wbudowany w bryłę budynku lub garaż wolnostojący. Choć pierwsza opcja ma swoje zalety,
Dodaj jeszcze jeden projekt do porównania. (Możesz porównać do 4 produktów)
wyczyść